Fandom

SinäTuubaPaska Wiki

Videoefektit

343sivua
tässä wikissä
Add New Page
Kommentit0 Share
Efekti

Videoefektit ovat, siinä missä vitsit ja audioefektitkin, yksi tärkeimmistä komponenteista puupeissa. Efekteillä tarkoitetaan videokuvaan tehtäviä visuaalisia muutoksia ja lisäyksiä, esimerkiksi väreihin tehtäviä muutoksia, välähdyksiä tai kuvioita.

Niiden taitavalla käytöllä tekijä voi melko varmasti saada aikaiseksi viihdyttävän, vaikuttavan ja omanlaisensa tekeleen. Efektien omatoiminen ja monipuolinen testailu on siis suositeltavaa.

Maskaus

Sauli

Kuva mahdollisesti selittää itse itsensä, mutta emme mene asiasta takuuseen.

Maskaus, joka ei varsinaisesti ole efekti vaikka visuaalinen temppu onkin, on yksi suosituimmista kikoista puuppaamisessa. Se on kaikessa yksinkertaisuudessaan jonkin asian irtileikkaamista ja liimaamista toisen päälle.

Maskausta käyttämällä voi saada aikaiseksi melkoisen komeaa jälkeä jos sitä vain jaksaa käyttää kunnolla. On tosin olemassa myös poikkeustapauksia kuten muuan apariverin simppeli maskin käyttö, joka on varsin hauskaa ihan vain sellaisenaan.

Color Curves

Color curves ja muut

It's a me, Color Curves-murzu.

Kurvit on homoille

Bloodiksella on kurvit kunnossa.

Color Curves on yleinen efekti väriperseilyyn, jota kovinkin moni puuppaaja harrastaa. Color Curvesia suositellaan käyttämään tilanteiden mukaan erilaisilla tavoilla mikäli haluaa muuttaa monia videokuvan värejä samanvärisiin tasoihin, tai erittäin suureen sateenkaarimössöön kun tämän efektin kanssa perseilee minkä kerkeää. Hyvin käytettynä ja mahdollisesti muihin efekteihin yhdistettynä (esim. blurit) tulos voi olla varsin mielenkiintoinen ja silmiä hivelevän kaunis. Tämän takia Color Curvesin käyttäjiä voidaan myös tulkita omanlaisiksi neroiksi ja taiteilijoiksi heidän taiteellisien värimaailmojen kehitysten ansiota.

Pixelate

Pixelate ja muut

Kahdessa tasossa yhdistelmä Pixelatea ja Unsharp Maskia (alempi taso), Chroma Keyeriä, Unsharp Maskia ja Color Curvesia (ylempi taso).

Pixelate eli pikselöinti on yleinen efekti, jota monet puuppaajat käyttävät videoissaan. Efekti ei sellaisenaan välttämättä näytä kovin vakuuttavalta, mutta muiden efektien kanssa tulos voi olla varsin hieno. Tietyn alueen maskaaminen ja pikselöinti saattaa esimerkiksi näyttää varsin hassulta oikein tehtynä.

Pixelatea voi myös käyttää sensurointiin.

Sharpen

Sharpened

Myös kyniä terävöitetään.

Sharpen eli terävöitys saattaa tuntua melko mitättömältä efektiltä, mutta sitä se ei ole. Kun käytetään tarpeeksi sharpenia ja vaikkapa pikselöintiä, tapahtuu kummia.

Sharpenin voit löytää hyvinvarustelluista kuva- ja videoeditointiohjelmista.

Chroma Keyer

Image3

Normaalia green screenin käyttöä SinäTuubaPaskoissa.

Chroma Key(er) on kätevä efekti, jolla voidaan poistaa videosta tiettyjä värejä, ja on tämän ominaisuuden takia varsin kätevä SinäTuubaPaskojen teossa, esimerkiksi efektiraiskauksessa ja maskauksessa.

Chroma keystä saa parhaan hyödyn irti silloin, kun käytetään green screenejä. Green screen, vaihtoehtoisesti myös mm. blue screen, on yksivärinen tausta, jota hyödynnetään videonteossa ihan yleisestikin. SinäTuubaPaskojen teossa ei yleensä ole käytössä mitään ammattilaisten green screenattuja pätkiä, mutta YouTubesta löytyy paljon valmiita klippejä, joita puuppaajat sitten hyödyntävät.

Chroma key ja green screenit ovat suosittuja myös YTPMV-piireissä.

Lue lisää