Fandom

SinäTuubaPaska Wiki

SinäTuubaPaska

343sivua
tässä wikissä
Add New Page
Kommentit24 Share
Stplogo

Mitä hitaammin tippuu, sen parempaa tulee.

SinäTuubaPaska, tuo YouTubessa majailevan taideaarteen suomenkielinen versio, on yksinkertaisuudessaan nimitys tietyntyyppisille videoremikseille, joita näiden tekijät eli puuppaajat tuubaan tunkevat. Kyseisten videoiden sisältö on vuosien varrella vaihdellut runsaasti, vaikkakin videoissa on yleensä useampikin vanha tuttu elementti. Taiteenmuoto on varsin elinvoimainen, ja kaikki kiitos tästä kuuluu tietenkin innovatiivisille tekijöille, jotka jaksavat pyöräytellä uusia videoita aina silloin tällöin.

Historia

Pirkasta tehtiin piriversio

Uutinen Markkinointi&Mainonta-sivustolla.

Kaiken alku (2007)

Olipa kerran eräs MammaSomari, joka törmäsi YouTube Poopin ihmeelliseen maailmaan ja julkaisi 17.12.2007 vastaavanlaisen, mutta suomenkielisen, videoremixin. Täten syntyi äpärälapsi nimeltään SinäTuubaPaska, joka on vuosien varrella elänyt varsin mielenkiintoista elämää ja kasvattanut suosiotaan reippaasti.

Ilmiö kasvaa, elää ja näyttäytyy mediassa (2008-nykyhetki)

SinäTuubaPaska on esiintynyt myös mediassa useamman kerran, ensimmäisen kerran mahdollisesti jo vuonna 2009, kun Qw3rtium julkaisi videon nimeltä Pirkan piireissä pyörii piri, joka oli remix Pirkan uuden "Minä tykkään"-kampanjan mainosvideosta. Kyseinen video saavutti suurta suosiota katsojien keskuudessa, mutta Pirkan omistava Kesko ei tästä tykännyt ollenkaan ja vaatikin YouTubea poistamaan kyseisen videon. Videota on sittemmin upittu takaisinkin Tuubaan, mutta nykyään se tuntuu kadonneen iäksi.

Tämän jälkeen STP on näyttäytynyt YouTuben ulkopuolella mm. Rasviksen haastattelun muodossa ja uutisessa, joka kertoo Arttu Wiskarista tehdystä pilavideosta.

Vaikkakin vuosien saatossa useat kauan sitten uransa aloittaneet paskistit ovat jo lopettaneet, ei STP:n suosio missään nimessä ole ollut merkittävissä määrin laskemaan päin. Vanhojen tilalle on aina tullut uusia ja taas uusia paskojia, joiden joukosta nousee muiden ylle uusia mestareita pitämään tätä paskaboolia hengissä vuosi toisensa jälkeen.

Tunnusmerkit

Mitä stp siis on

Herra Nimetön Suomalainen on selvästi asian_tuntia.

Monen mielessä on varmaan kerran tai useamminkin pyörinyt kysymys "mitä STP siis on?" muodossa tai toisessa. Vaikka puuppeja koskien ei varsinaisesti ole olemassa mitään sääntöä siitä, mitä puupin tulisi sisältää, on kuitenkin olemassa varsin monia tekniikoita, joita näissä tekeleissä yleensä hyödynnetään. Yleisimpiin tekniikoihin kuuluvat esimerkiksi sanamiksaus, reverse, stutterointi, maskaus ja korvaraiskaus, mutta periaatteessa hyödyntää voi mitä tahansa editointikikkoja, jos luovuutta vain riittää.

Joku voisi myös väittää, että puupin kuuluisi olla hauska, mutta tämäkään ei ole oikeastaan mikään pakollinen sääntö, jota pitäisi ehdottomasti totella. Useat pitkän linjan puuppaajat[1] ovat yleensä sitä mieltä, että on hyvä kulkea omia polkujaan ja toteuttaa juuri omia sairaita visioitaan, oli sen sitten tarkoitus olla sitä ns. perinteistä vanhaa kunnon sanamiksauspaskaa tai uudemman sukupolven "tekotaiteellista" raiskauspaskaa, josta tulevat vain Kaluste-Jorma Ville-Sakari Peltosen korvat kipeiksi, eikä ketään huvita Heppa-Heikin kyrvänkään vertaa.

Muumipuupit

Muumit, tuo Saatanan alamaisilleen lahjoittama soossi, on ollut varsin suosittu aina ja on eritoten tunnettu monen puuppaajan ensimmäisenä käytettynä lähdemateriaalina. Muumipuuppien maine ja laatu on vaihteleva, sillä erittäin monen aloittelevan paskistin muumipuupit ovat suorastaan hävettävän huonoja, vaikka osa niistä onkin saanut vuosien varrella itselleen klassikkostatuksen.

Muumipuupit ovat myös siitä tunnettuja, että muumien ilkeä oikeuksienomistaja Oy Moomin Characters Ltd pitää niistä kenties vähän liiankin hyvää huolta ja poistaa aina (epä)tasaisin väliajoin suuren osan tekeleistä YouTubesta. Tämä on ajan saatossa aiheuttanut monen paskistin kanavan menetyksen, eräs näistä ollen RASVAKEITINv23, jonka ensimmäinen kanava, RASVAKEITINv00, poistettiin juuri muumipuuppien takia. Monet puuppaajat eivät ole siltikään luovuttaneet vaan jatkavat taistoaan, tehden aina uuden kanavan ja lisää puuppeja. Ehkä eräs tunnetuimmista tällaisista tekijöistä on ultramegis, nykyiseltä nimeltään mannemannekiini.

Tyypillisiä tekeleitä

SinäTuubaPaska - Ääliö hukassa04:23

SinäTuubaPaska - Ääliö hukassa

SinäTuubaPaska - Tiikerin masentava ilmalento04:09

SinäTuubaPaska - Tiikerin masentava ilmalento

SinäTuubaPaska - Professori Ouk antaa kymmenvuotiaille03:38

SinäTuubaPaska - Professori Ouk antaa kymmenvuotiaille

SAMPOSTA SAA RAHAA00:34

SAMPOSTA SAA RAHAA

JUTTA SNIPER JA SEITSEMÄNTUHATTAVIISISATAASEITSEMÄNKYMMENTÄYKSI JOULUKUUSTA03:13

JUTTA SNIPER JA SEITSEMÄNTUHATTAVIISISATAASEITSEMÄNKYMMENTÄYKSI JOULUKUUSTA

Hyvää olutta Klaus!02:14

Hyvää olutta Klaus!

Fyysinen GEBARDEERI03:01

Fyysinen GEBARDEERI

Pingun ADHD03:36

Pingun ADHD

Lue lisää

Linkit

Lähteet

  1. Statistiikan lähteenä Skypen puuppichatin henkilöt.