Fandom

SinäTuubaPaska Wiki

Sanakirja

343sivua
tässä wikissä
Add New Page
Kommentit19 Share
Matomatalansanakirja

Kuvassa sanakirja, joka saattaisi olla laadukkaampaa luettavaa tämän artikkelin sijaan.

Tähän artikkeliin kootaan keskeisiä SinäTuubaPaskaan ja tähän wikiin liittyviä käsitteitä. Muistathan pyrkiä käsitteenmäärittelyssä todenmukaisuuteen, sillä tämän sanakirjan tarkoitus on auttaa ymmärtämään STP:tä sekä sitä, miten tämä wiki toimii. Maltillinen hassuttelu siellä täällä on hyväksyttävää tässä artikkelissa, mutta on syytä muistaa "kohtuus kaikessa"-ajattelu.

Jos käsitteen voi luokitella selkeästi SinäTuubaPaskaan, puuppichattiin, tähän wikiin tai johonkin muuhun isoon aihepiiriin liittyväksi, on se syytä mainita käsitteen perässä sulkeissa lihavoituna. Lisäystä ei tarvitse tehdä, jos käsite liittyy olennaisesti useampaan kuin yhteen luokkaan.

Esimerkkejä:​

  • Sony Vegas Pro (STP)
  • nollamuokkaus (wiki)
  • trolli

#

  • 4 (meemi): 4 (neljä) on luonnollinen luku, joka tulee luvun 3 jälkeen ja jota seuraa luku 5. Esseetyylisessä tekstissä neljä kirjoitetaan yleensä kirjaimin.

A

  • adnan_petra78 (meemi): "repesin" Bing-kääntäjällä käännettynä. Noussut suosioon etenkin puuppichatissa; viljellään satunnaisesti myös sen ulkopuolella. Tekninen tiimimme onnistui myös selvittämään, että mikä tämä adnan_petra78 oikein on miehiään ja esitääkin teille kävijöille tällaisen hassun linkin: paina tästä.
  • alkoholi: Kusipäähomo, joka ei koskaan tule P-studioon. Myös joidenkin puuppaajien inspiraation lähde, sekä erittäin tärkeä osa kännikollaaseja.
  • ankka: Varsin kiehtova ja dynaaminen ihmeotus, joka lentää, polskii ja ui (vaihtoehtoisesti myös lempii Porscun ja ui). Ankkojen tyypillisiin harrastuksiin kuuluvat puuppaamisen ja soossina toimimisen lisäksi vesileikit ja rahoissa uiminen. Jotkut sairaat yksilöt myös onanoivat katsoessaan piirrettyjen ankkojen kuvia. Tällaisia mätäpaiseita ei kuitenkaan puuppichatissa puuppichatissa suvaita.
  • Anssi Kela (hahmo): Se aito ja alkuperäinen liehuletti, suomirokkari, levoton tyttö ja heikko Nasu. Toiminut soossina useissa puupeissa noustuaan uudelleen suosioon.
  • Anssi Nieminen (hahmo): Kuulostaa hyvältä -sarjan miespuolinen protagonisti ja iso mies. Hänet tunnetaan mm. taipumuksesta nauttia hattulosta.
  • Arttu Wiskari (hahmo): Laulaja, tunteiden tulkki, komea hurmuri ja Samuli Edelmannin vähemmän tunnettu kadonnut velipuoli. Yksi puuppaajien suosikkisoosseista.

B

  • banaani: Sopii muotonsa puolesta ihmisen päässä ammottavaan aukkoon, johon muukin ruoka yleensä sujautetaan.
  • Bing-kääntäjä: Lahja, joka pitää antaa. Tämä on hyvä ja luotettava kääntäjien käytetään monta kertaa puuppichatissä tuottaa iloa lasten ja babes. Vaikka jotkut tiukkapipojen, Nämä käännökset ovat virheellisiä, suurin osa tarvitsee, se riittää.

C

  • Caba(dath) (puuppaaja): Yksi pyhästä kolminaisuudesta, veteraanitekijä. Tuubassa nimellä Turbopora.
  • Caba voitti (meemi): Tämä kuuluisa lentävä lause juontaa juurensa Turboporan kahteen peräkkäiseen Top 10 -voittoon alkuvuodesta 2011. (Hän voitti tammikuussa, teki listan helmikuussa ja voitti taas maaliskuussa.) Sittemmin tätä tokaisua on käytetty pseudohumoristisesti lähes jokaisen Top 10 -listan yhteydessä.

D

  • DuRörBajs: Puupin ruotsinkielinen muoto, joka on ollut jossain määrin suosittu formaatti jopa täällä Suomen puolella. Myös oikeita ruotsalaisia/ruotsia puhuvia puuppaajia löytyy, mutta he eivät vakiona käytä tätä nimikettä videoilleen.

E

  • effort: Panostus. Asia, josta puuppaajat ja loputtomasti toheloivat wikin muokkaajat eivät ole tietoisia. Me täällä wikin ylläpidossa emme usko, että edes ihmemies tai Puuha-Pete voisi tätä korjata.

F

  • fetissi: Asioiden yms. palvontaa, epänormaaliksi lueteltavaa kiintymystä johonkin. Hyvänä esimerkkinä, puuppajista usealla on jonkinasteinen fetissi pörröisiä otuksia kohtaan jopa seksuaalisella tasolla. (Kts. Turri)

G

H

  • homo (puuppichat, tervehdys): Tuttavallinen toteamus ja/tai tervehdys, jota puuppichatin puuppaajat toisilleen jakavat. Ei tätä kukaan vakavissaan käytä, sillä puuppichatissa ei tunnetusti ole yhtäkään tosikkoa tai kukkahattuhenriikkaa.
  • homopaska: Lähes samanlainen toteamus kuin pelkkä homo. Tämä on vain yhden asteen lapsellisempi ja naurettavampi tehden siitä vieläkin vaikeammin tosissaan otettavan sanan.

I

  • Ilmoitustaulu (wiki): Virtuaalinen ilmoitustaulu, johon jokaisen kannattaisi käydä tutustumassa. Saatat löytää sieltä uutta ja mielenkiintoista tietoa varoituksista ja bannauksista wikin viimeisimmistä käänteistä.

J

  • Jake(tele) (puuppaaja): Karismaattinen virtuoosi, inside meemeiksi muodostuvia lausahduksia tuottava hassu mies, jonka lempiruokaa ovat banaanit.
  • Jake-efekti: Nimitys Jaken sanomille asioille, joista tulee inside meemejä.
  • Jespis: Lespiksen ja Jepun inkarnaatio, fuusio ja syntymätön lapsi. Polttaa tupakkaa ja soi.
  • Jutta Schneider (hahmo): Saksalainen opiskelija, joka asuu nyt Suomessa. Suosittu hahmo puupeissa. Kuuluu Kuulostaa hyvältä -jengin pääpiruihin. Tunnetaan myös puuppaajana.
  • Jyrki Katainen (hahmo): Ystävien kesken Käteinen. On tullut tunnetuksi mm. tyyppinä, joka sanoo moi.

K

Oerkjele

Vttui stnanta kun ie oassa kirjotstaa.

Kaimustinen

Tässä näette esimerkillisen kaimustisen.

  • Kaapo (hahmo, soossi): Hän, joka on jo iso poika. Pienen Kaapo-pojan seikkailuista kerrotaan hänelle omistetussa animaatiosarjassa.
  • kaimustinen: Vanha ja viisas. Muita merkityksiä ovat muun muassa iso mies, opettaja ja filosofi.
  • kakka (STP): Yleinen toteamus, jonka voi kuulla lähes jokaisen suomalaisissa puupeissa esiintyvän hahmon suusta. Sanojen sana, joka on saavuttanut suorastaan legendaarisen statuksen.
  • kangas: Materiaali, jota käytetään mm. vaatteiden valmistukseen. Kangasta voit ostaa esimerkiksi kangaskaupoista, kuten vaikkapa Eurokankaasta. Erityisesti PSY ja Pinttealaviiva ovat kunnostautuneet kankaan ostamisessa, mutta tekninen tiimimme ei ole vielä saanut informaatiota siitä mihin tätä kaikkea kangasta tarvitaan. Jos olet itse aikeissa ostaa kangasta, suosittelemme, että tutustut tähän sivuun.
  • kijroitusvihre: Ihnimillnien ehre, johon kaiki me syllistymme joskus. Älkää mme siis toumitko kanssaeläimiämme kijroitusvihreiden määrällä; tämä toimintatatapa on saattaanut STP-yhtesönkin siihne kukostuksen, missä seon tänäkin päivän ä.
  • Kippari-Kalle (hahmo): Erittäinkin seksikkäistä muskeleistaan ja rumasta naamastaan tunnettu pinaatin mussuttaja, joka käy jatkuvaa vääntöä ex-poikaystävänsä Brutuksen kanssa. Hänet tunnetaan kenties parhaiten DrAnamasan viikonloppupanona, mutta tämän ohella myös muut puuppaajat ovat häntä soossanneet.

L

  • LesPiikheru (puuppaaja): LesPiikheru eli Lespis on karismaattisuuden ja seksikkyyden ruumiillistuma ja täten kaikkien palvoma ja rakastama. On myös yleisesti hyväksytty tosiasia, että on turha edes yrittää päästä samalle karismaattisuuden tasolle hänen kanssaan.

M

  • Mei (hahmo): Kyllä, tämä on se legendaarinen karitsa/lammas/vessapaperirulla/vuohi siitä elokuvasta, jossa susi tykkää vuohesta ja vuohi sudesta.
  • moi (tervehdys): Jyrki Kataisen ja monen puuppaajan käyttämä tervehdys. Kohteliaampi ja yleensä myös parempi tapa tervehtiä toista kuin eräs hieman vulgaarimpi heitto.
  • Muumit (soossi): Tunnetaan myös nimellä Muumilaakson tarinoita. Kyseinen soossi jakaa mielipiteitä, sillä se on (ainakin ollut) hyvin herkkä keräämään copyright claimeja, jotka ovat ajoittain johtaneet jopa tilien sulkemiseen.

N

Naulaa

[NAULAA]

  • naulaa: Naulaminen eli naulu (lat. lisus) on ihmisen lefleksi. Se on huvittuneisuuden, ilon ja joskus muiden tunteiden ulkoista ilmaisemista. Naulaminen on ihmiselle tyypillistä, kun hän kuulee, näkee tai tuntee jotain hänestä hauskaa tai huvittavaa. Naulu voi olla myös leaktio fyysiseen kosketukseen, kuten kutittamiseen. Naulaessa ihminen paljastaa tavallisesti hampaansa ja vetää suupieliään ylöspäin. Hänen pallealihaksensa supistelee ja silmänsä kaventuvat. Lievempää naulamista, josta ei kuulu ääntä, kutsutaan hymyilemiseksi. Ihminen naulaa helposti ollessaan väsynyt.
  • nollamuokkaus (wiki): Merkityksetön muokkaus. Se ei tuo lisäarvoa artikkelille eikä korjaa sitä vaan ainoastaan vie tilaa tapahtumasivulla ja aiheuttaa ylimääräistä työtä muille muokkaajille, sillä usein nollamuokkaukset on kumottava. Nollamuokkauksia on vältettävä parhaan mukaan. Toistuva nollamuokkailu johtaa sanktioihin.
    • Esimerkkejä: "AI NIIKU TÄÄ XDDDD" Kyllä.

O

  • oikeus: Jotain mitä saatat haluta, mutta et tästä wikistä tule ikävä kyllä löytämään. Eräs lintu on myös muodostanut oman varsin mielenkiintoisen käsitteensä oikeudesta.
  • Ole hiljaa! (meemi): Salkkareista tutuksi tullut lausahdus, joka muodustui jonkinasteiseksi meemiksi käyttäjän KujamonOnHomo ansiosta. Tämän lisäksi se on ollut myös kovassa käytössä kovinkin monen paskistin videoissa.

P

Paskatuubata

Tahtoisin vain paskatuubata.

  • paskatuubata (STP): Mitä ihanin synonyymi puuppaamiselle. Kiitos onzaig, kun keksit tämän termin.
  • paskojan/puuppaajan blokki (STP): Suomalainen vastine YouTube Poopin puolelta kotoisin olevalle ja yleisesti käytetylle termille pooper's block. (Kts. ummetus)
  • puuppaaja (STP): Paskoja, pakisti, paskeri, pooppaaja. Rakasta lasta voi haukkua monella tavalla. Puuppaaja on henkilö, joka tekee SinäTuubaPaskaa. Puuppaaja on se vapahtaja, jota sinun tulee kiittää ennen aterioimista. Puuppaaja pelastaa synkät päiväsi, siittää lapsesi ja pitää lääkärin lortolla.
  • Pyhä Kolminaisuus (STP, puuppichat): Kolmen vanhan ja viisaan puuppaajan eli Rasvakeittimen, Turboporan ja apariverin muodostama epävirallinen ryhmittymä. Eräänä kosteana yönä myös p3ntavus vieraili kyseisessä kolminaisuudessa, sijoittuen välillä apariverin paikalle, jotta kolminaisuudesta ei tulisi neljänäisyyttä. Kyseisellä nimityksellä ei ole mitään uskonnollista eikä seksuaalista merkitystä, eikä siihen pidä suhtautua vakavasti.

Q

  • Quadronnn (puuppaaja): Se, josta ei puhuta joka ei puhu.
  • quote (wiki): Lainaus. Wikissä näiden lisääminen on aiheuttanut suurta eripuraa osan ihmisistä arvostaessa niitä suuresti, kun taas toisten mielestä ne ovat suhteellisen tarpeettomia. Muun muassa Fiffe on kunnostautunut näíden lisäilyssä, ja kärsinyt jopa bannia tästä syystä. On myös muistaa, että suurin osa tässä wikissä olevista lainauksista on peräisin puuppichatin keskusteluista, puheluista ja oikeasta elämästä. Tämä saattaa selittää sen miksi ne eivät kuulosta tutulta (saatika hauskoilta) kenenkään normaalin puuppeja katsovan henkilön kuuloelimissä.

R

  • Ransu Karvakuono (hahmo): Muuan käsinukke, joka agitoi vapaa-ajallaan lapsia paloturvallisuuteen. Tykkää reippaista huudoista ja kurvailusta.
  • reippaita huuto (meemi): Ihan näin puolueettomasti sanottuna hirvittän typerä quote eräästä Pinten puupista. Erityisesti Jaketele on hyödyntänyt tätä meemiä ahkerasti.
  • reverse (STP): .naakia äittes aaksuahnussah itsaepon aas ällis aj äättyäk oppleh niättire no aakkik ätsiesyK .niäpnirun atoidua iat/aj atoediv äätnääk ämleteneM

S

Virtsasenvarteenotettavuus
  • Sininen koira (meemi): Koira, joka sattuu olemaan väriltään sininen. Silloin tällöin puupeissa esiintyvä kaikkien rakastama meemintynkä.
  • stp-uppaaja (STP): Henkilö, joka "uppaa" puuppeja YouTubeen. Stp-uppaaja ei välttämättä ole itse puuppaaja, mutta yleensä stp-uppaajalla tarkoitetaan juuri puuppaajaa, joka uppaa videoitaan YouTubeen.
  • subbaaja (YouTube): Tilaaja. Henkilö joka tilaa kanavia YouTubessa. Sanalle on myös monta synonyymiä kuten tilaaja, subittaja, subbari, subsrapettaja, sukellusvene, subscriber, subscribaaja, subbija, subbakoitsija, superraiskaaja.
  • suojattu artikkeli (wiki): Pieni osa artikkeleista on suojattuja artikkeleita. Artikkelin suojaamiseen saattaa johtaa sen jatkuva vandalisointi, muokkaussota tai näiden suuri uhka. (Joskus harvoin artikkeli saatetaan suojata vitsailumielessä. Tämä ei kuitenkaan ole yleistä.) Artikkelin suojaamisen on usein tarkoitus olla viesti siitä, että artikkelin muokkaus on ollut kyseenalaista ja entistä lähestymistapaa ei suvaita. Suojaus saatetaan poistaa tietyn ajanjakson jälkeen, jolloin testataan, voiko artikkelin jättää avoimesti muokattavaksi. Suojattuja artikkeleita voivat muokata vain adminit, ja heillä on myös suojaus- ja suojauksenpoisto-oikeus.

T

  • Taavi-tonttu (hahmo): Tontut-televisiosarjan reipas hahmo, joka on esiintynyt muutamassa puupissa, enimmäkseen DrAnamasan käytössä.
  • turri: Ideologia ja fetissi, jota erittäin moni puuppaaja kannattaa. Oireyhtymään kuuluu suuri kiinnostus eläimiä ja jopa niiden sukupuolielimiä kohtaan, hallitsematon masturbointi ja yleinen söpöily.
  • tekijänoikeus: Asia, jota puuppaajat kunnioittavat sen verran, kuin katsovat itselleen sopivaksi. Tekijänoikeuksien rikkominen on johtanut useiden puuppaajien YouTube-tilien jäädyttämiseen.

U

  • ummetus (STP): Suhteellisen yleinen vaiva, josta monet puuppaajat uransa aikana kärsivät. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on ongelmasta saada aikaiseksi yhtään puuppia, johon voisi olla tyytyväinen. Pahimmissa tapauksissa paskisti ei saa aikaiseksi edes sitä vähää johon olla tyytymätön ja puuppiprojektin timeline kituu tyhjänä. Tunnetaan myös nimellä puuppaajan blokki.
  • urpiainen (STP): Urpoliitikon tuomionpäiväkultin innoikkaimpia palvojia, faneja, seuraajia ja opetuslapsia kutsutaan tällä nimellä.

V

  • vaahtosammutin: Pinttealaviivan lempinimi. On silti hyvä muistaa, että vaikka vaahtosammutin yleensä siihen sopii niin Pintellä ei voi sammuttaa tulipaloa. Sopii yrittää, mutta emme sitä suosittele.
  • Vaxeri (puuppaaja): Puuppaaja, joka on obsessoitunut ykköseksi pääsemisestä. Entinen puuppikanava nimeltään vkdude95.
  • virtsanpylväs: Jonkinlainen tärkeä saavutus puuppajan uralla, esimerkiksi tietyn tilaajarajan rikkominen.
  • vittu: Eräs STP-kulttuurin kulmakivistä. Jos asia on liian hankala ilmaistavaksi (tai sen ilmaisemiseen ei löydy kiinnostusta), kätevä tapa ohittaa se on vitun käyttäminen. Vitulla on monia muitakin käyttötarkoituksia, kuten turhautumisen purkaminen. Vittu on lisäksi sukupuolielin, mutta sen biologisiin ominaisuuksiin ei tässä kohtaa syvennytä.
  • vuohi (eläin): Sarvekas eläin, esimerkkinä toimikoot puuppaajien suosikkilammasvuohi Mei.

W

X

Y

  • ylläpito (wiki): Vaikka tällä wikillä onkin ylläpito, ei tätä wikiä todellakaan pidetä kunnolla yllä. Tämä galaktisen tason surkimuksista kooostuva Ö-Tiimi ei suinkaan ole luotettava tai työnsä osaava. En antaisi näille herroille edes purkkaa.
  • Yyteri: Joku voisi väittää Yyterin (ruots. Ytterö) olevan mitättömän pieni mesta jossain päin Suomea. Me taasen väitämme Yyterin olevan asia, jonka voi vetää emättimeensä. Kyseistä puuhaa harrastavat herrasmiehet ja rouvat saattavat normaalisti vetää emättimeensä vain hiekkaa, mutta joskus se ei yksinkertaisesti riitä. Näissä tapauksissa Yyteri auttaa meitä hätää kärsiviä ja pelastaa meidät kadotukselta. Kiitos Yyteri, olet ihana.

Z

Å

Ä

  • ääliö: On miltei aina hukassa (ei siinä Gabussa). Tuttu henkilö useista Nalle Puh -paskoista.
  • ÄXXÄ (puuppaaja, editori, diktaattori): Tunnetaan myös nimellä 95js95. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Ö

  • ö (puuppichat, tervehdys): Primitiivinen ja nopea tapa toivottaa hyvää yötä. Käytetään silloin tällöin puuppichatissa.

Lue lisää