FANDOM

 Tämä artikkeli on pysyvästi täysin suojattu.
Säännöthallussa

Tähän artikkeliin koostetaan SinäTuubaPaska Wikin säännöt ja käytännöt. Ylläpito ei halua liiaksi rajoittaa toimintamahdollisuuksia, mutta yhteisön toiminnallisuuden vuoksi muutama asia on syytä pitää mielessä.

Säännöt

Lakipykälä

Lakipykälän merkki poseeraa seksikkäästi valojen ja varjojen hyväillessä sen kauniita muotoja.

  1. Wikin ylläpitäjät ovat luotettuja käyttäjiä, joilla on muutama erityistyökalu sivuston hallintaan. He eivät ole SinäTuubaPaska Wikin johtajia.
  2. Muokkaaminen on lähtökohtaisesti vapaata kaikille vähintään viisi päivää rekisteröityneinä oleville käyttäjille, koska kaikki STP Wikin artikkelit on jouduttu suojaamaan erinäisistä syistä.
  3. Nollamuokkaaminen on kielletty. Pari nollamuokkausta ei ole vakava asia, mutta jatkuva nollamuokkailu on rangaistavaa.
  4. Kaikenlainen vandalismi on myös kielletty. Tämän wikin on tarkoitus olla informatiivinen, vaikka hassuttelu on toki sallittu.
  5. Ylenpalttinen höntsäily, kuten esimerkiksi jatkuva puolivillainen editoiminen, on ehdottoman paheksuttavaa. Huumori on kuitenkin edelleen suotavaa. Höntsäily yhdistettynä yhteen artikkeliin jumittumiseen on sanktioitavaa toimintaa.
  6. Koska olemme aivan hirveitä ihmisperseitä, emme salli kanssamme kilpailevasta wikistä puhumista. Jo pelkästä wikin mainitsemisesta ja/tai linkkaamisesta seuraa koivuniemen herran vierailu ja rikokseen syyllistyneelle tulee kauhistuttavan paha mieli ja pitkäkestoinen masennus.

Käytännöt

Käytännöt yleisesti

  • Käytäntöjen (kuin myös sääntöjen) muuttamiseen vaaditaan yleensä konsensusta (eli samanmielisyyttä) STP Wikin ylläpitäjien keskuudessa. Tämä tapa pitää diktatuurin poissa wikistä.

Muokkauskäytäntö

  • STP Wikissä suositeltavaa muokkausta on käsitelty artikkelissa Kuinka muokata wikiä. Jos toimit tämän artikkelin ohjeiden mukaisesti, on melko todennäköistä, että rauha säilyy maassa ja kaikilla on hyvä mieli.

Suojauskäytäntö

  • Kuten aiemmin todettua, joskus artikkeleita joudutaan suojaamaan. Tämä voi johtua monesta syystä:
    1. Artikkelia on vandalisoitu.
    2. On olemassa suuri uhka, että artikkelia tullaan vandalisoimaan tulevaisuudessa.
    3. Artikkeliin on useasti lisätty sisältöä, jota artikkeli ei kaipaa. Tämä sisältö voi olla esimerkiksi quoteja.
    4. Artikkeli ei kaipaa enää sisältöä (esimerkiksi vanhat äänestysartikkelit).
    5. Artikkeli on tarkoitettu vain adminien editoitavaksi (esimerkiksi Ilmoitustaulu).
  • Tapauksissa 1-3 suojaus jätetään yleensä osittaissuojauksen tasolle, jolloin artikkelia voivat editoida adminien lisäksi vähintään viisi päivää rekisteröityneinä olleet käyttäjät. Tapauksissa 4-5 suojaus on käytännössä aina täysi suojaus, jolloin vain adminit voivat editoida artikkelia.
  • Suojattuihin artikkeleihin voi ehdottaa sisältöä niiden kommenttiosioissa (eli keskustelusivuilla). Myös muut kannanotot ovat tervetulleita.
  • Päivitys: "Tehokkaan" vandalismin takia kaikki STP Wikin artikkelit on jouduttu suojaamaan joko osittais- tai täyssuojauksella. (syyt 1 ja 2)

Bannikäytäntö

  • Jos käyttäjä (joko rekisteröimätön tai rekisteröitynyt) rikkoo wikin sääntöjä tai käytäntöjä, voidaan käyttäjä bannata tietyn ajanjakson ajaksi. Yleensä kuitenkin sovelletaan banniasteikkoa:
    • Ensin käyttäjälle annetaan huomautus. Tästä ilmoitetaan ilmoitustaululla ja informoidaan käyttäjää henkilökohtaisesti.
    • Mikäli huomautuksen sanoma ei ole mennyt perille, voidaan käyttäjälle asettaa varoitus. Tämä tarkoittaa viimeistä varoitusta ennen sääntö- tai käytäntörikkomuksesta johtuvaa bannia.
    • Jos huomautus ja/tai varoitus eivät tehoa, annetaan käyttäjälle tapauskohtaisesti määräytyvä banni. Rekisteröityneille käyttäjille annetaan harvemmin suoria banneja, mutta rekisteröitymättömien käyttäjien (IP-osoitteet) rikkomuksia on melkeinpä mahdotonta karsia huomautuksien tai varoituksien avulla.
  • Etenkin jos rikkomus ei ole räikeä tapaus tai siinä on epäselvyyksiä, on ylläpitäjien keskuudessa saavutettava enemmistön kannatus banniasteikon soveltamiselle. Esimerkiksi tuntemattomien IP-osoitteiden bannaamiseen selkeän vandalismin seurauksena ei yleensä tarvita kuin yksittäisen ylläpitäjän henkilökohtainen päätös.
  • Huomautus vanhenee kahdessa, varoitus kolmessa ja banni lyhyimmillään neljässä kuukaudessa (vanhenemisaika riippuu bannin pituudesta). Vanhenemisen jälkeen "pöytä on puhdas", eli vanhentuneilla sanktioilla ei ole merkitystä mahdollisia uusia sanktioita jaettaessa. Tätä käytäntöä sovelletaan vain rekisteröityihin nimimerkkeihin.
  • IP-osoitteiden kohdalla "rikos ei vanhene", vaan aiemmin bannatun IP:n uusi vandalisointiyritys johtaa ikibanniin.