FANDOM

Skype

Ssssssssssssss.

Puuppilaakson tarinoita

Puuppilaakson tarinoita.

Kuten yleensä, rakkaalla lapsella on monta nimeä; puuppichat, runkkurinki, päächat. Kyseessä on Fiffen ja Turboporan rakkauden kipinästä alkunsa saanut Skype-chat, jonka tarkoitus oli koota suomalaiset puuppaajat yhteen jauhamaan paskaa sen iänikuisen paskan jauhamisen sijaan. Chatissa puhutaan tekstillä ja ryhmäpuheluilla. Joskus puuppaajat innostuvat myös pitämään ryhmänäköpuheluita, sillä kukapa ei haluaisi toistensa rumia naamoja tiirailla.

Chatissa on yleensä noin 25 ihmistä, mikä on maksimimäärä ryhmäpuheluiden pitämiseen[1]. Tästä huolimatta kikkailun kautta pystyy silti aloittamaan puhelun - ainakin toistaiseksi (joskaan puheluissa ei ole yli kymmentä henkilöä kuin hyvin harvoin). Silloin tällöin joudutaan poistamaan epäaktiivisia ja epätoivottuja jäseniä tai vaihtoehtoisesti heidän jäseniään. Osa ei myöskään vain yksinkertaisesti jaksa olla paikalla.

Koska sitä ei tarpeeksi näkyvästi voi suositella, tungemme myös tähän kohtaan artikkelia huomautuksen siitä, että puuppichatin sijaan olisi hyvä pyrkiä ensin irc-kanavallemme.

Historia

Vuonna 2010 Skypessä oli noin kolme suomenkielistä herrasmiestä. Aluksi nämä kolme, Fiffe, Turbopora ja Owlsandwich[2], olivat osana erästä kansainvälistä ryhmää.

Lopulta suomalaiset yhdistäytyivät ja Owlsandwich loi uuden ryhmän. Myöhemmin kyseinen ryhmä sitten muuttui puuppichatiksi kun yhä isompi määrä puuppaajia alkoi käyttämään Skypeä. Sittemmin chatin perustaja, Owlsandwich, poistui ryhmästä. Tämän jälkeen ryhmän kaikilla jäsenillä oli admin-oikeudet, eli mahdollisuus lisätä, potkia ja bannata ihmisiä ilman rajoituksia. Tästä johtuen chatissa on nähty myös paljon draamaa.

Vuoden 2013 loppupuolella puuppichatissa pidettiin kaksi varsin merkittävän pituista puhelua, joista ensimmäinen kesti huimat 192 tuntia ja seuraava vieläkin jännemmät 203 tuntia ja risat päälle. Sittemmin tätä ennätystä yritettiin rikkoa uudestaan seuraavan vuoden puolella ja 28.1.2014 tulikin täyteen huimat 222 tuntia, jonka jälkeen tätä samaa puhelua jatkettiin, kohteena ollen makoisat 300 tuntia. Tämä legendaarisen pitkä puhelu päättyi lopulta lukemin 359:01:49. Toistaiseksi ei ole tiedossa, että Suomessa olisi aiemmin pidetty pidempiä Skype-puheluita. Tästä huolimatta emme sorru näillä mahtavilla saavutuksilla ylpeilyyn, vaan haluamme ainoastaan todeta täällä, että jumalauta mitä tuli tehtyä.

Syksyllä 2015 suurin osa chatin jäsenistä kyllästyi skypeen sen paskuuden vuoksi. Niinpä chatti muutti Sanen ja Bloodiksen johdolla Discordiin, ja nykyään paskanjauhantaan voi liittyä kuka tahansa.

Triviaa

5ZIBOJm

Tiedustelumursu Santeri latoo tutkimustuloksia pöytään.

  • Puuppichattiin pääsy ei suinkaan vaadi mitään uhririittejä ja se on ennen muinoin ollut ainakin teorian tasolla avoin uusille naamoille. Tosin on hyvä muistaa, että puuppichatin tarkoitus ei ole kerätä kaikkia ihmisperseitä yhteen eikä sinne nykyisellään oteta ihan jokaista Kalle-Kuumaliima Norpattia vaikka hän sinne vinkuisikin päästä. Jos siis ehdottomasti haluat jutella muiden puuppaajien ja puuppi-intoilijoiden kanssa, mene irkkiin Discordiin.
  • Chatissa näkyy burgerointia, aivan hillitöntä yyteröintiä, päättömiä lainauksia ja häikäilemättömän alatyylistä "huumoria". Tästä huolimatta chatin väki on ainakin suurilta osin käytöstavat hallitsevaa ja mukavaa porukkaa, jota ei pidä pelätä.
  • Chatin yleisimpiä puheenaiheita ovat, tietysti puuppien ohella, YouTube ja sen tasosta valittaminen, p3ntin jokapäiväinen elämä, musiikki (erityisesti kitarat), wikistä riitely sekä peleistä puhuminen (ks. alla). Joskus jopa ylletään puhumaan politiikasta ja internetin ulkopuolella sijaitsevasta mystisestä maailmasta.
  • Valtaosa nykypäivän STP-fädeistä ja -meemeistä saa alkunsa puuppichatissa. Etenkin Jaketelen lausahdukset ovat poikineet lukuisia inside-vitsejä kuin myös mitä mainioimpia videokyhäelmiä.
  • Ajoittain puuppichatin ihmiset intoutuvat striimaamaan keskusteluitaan paskasta, siihen liittyvästä ja kaikesta siihen liittymättömästäkin. Lue lisää täältä.

#puuppichat

Vuoden 2014 tammikuussa tapahtui ihme ja muutamat puupppaajat innostuivat oman irkkikanavan luomisesta. Tämä johti siihen, että 15.1.2014 syntyi QuakeNetin syrjäisille kujille #puuppichat-niminen kanava, jonka oli tarkoitus tarjota puuppaajille ja puuppien katsojille jälleen uusi tapa keskustella toistensa kanssa.

Kanava kuitenkin kuoli hieman yli vuoden jälkeen kuin muovikassin niellyt korppi, eli hitaasti tukehtuen kenenkään huomaamatta.

Wiki-wordmark

irc://irc.quakenet.org
#puuppichat - tule puhumaan paskaa irkkiin

irc://irc.quakenet.org/puuppichat

Pelaaminen

Koska puuppichatin puuppaajat ovat ihmisiä siinä missä muutkin,[3] ovat hekin tietenkin kiinnostuneita peleistä ja pelaamisesta. Näitä pelejä pelataan monesti isommallakin porukalla ja mitenkäs muutenkaan kuin puhelussa samaan aikaan muiden pelaajien kanssa keskustellen huutaen. Tämä saattaa välillä hiekoittaa joidenkin puuppaajien alapäitä, mistä johtuen nykyään on jo pitkään ollut olemassa myös puuppichatin pikkusisko, pelichat. Tosin tästä huolimatta yhäkin monet pelipuhelut tapahtuvat myös puuppichatin puolella. Tämäkin epäkäytännöllisyys poistui Discordin myötä.

Luettelo puuppaajien lempipeleistä, joita he yhdessä pelaavat

Peligalleria

Puuppichatista sanottua

  • "Linkataan asioita, mutta ei puhuta mitään -chatti on mun suosikkichatti." ~p3ntavus
  • "ihmiset harvemmin linkkailee tänne äitiensä vittuja" ~Quadron
  • "Paljoks täs chatis on muuten homoja" ~Vaxeri
  • "ei täällä heteroita olekaan" ~Urpis
  • "lol ihan paska chatti :D :D :D" ~useat heistä, jotka ovat chatista joko itse poistuneet tai vaihtoehtoisesti potkittu pois.
  • "Te puhutte paljon paskaa." ~p3ntti
  • "Olipas siinä melkosen paskat 350 riviä tekstiä. Hävetkää." ~p3ntti
  • "pitäis olla erikseen puuppichatti, jossa puhutaan "asiaa"[5], pelichatti, jossa pelataan, ja sitten linkkichatti, jossa harrastetaan sitä, mitä tässäkin chatissa 95% ajasta" ~ÄXXÄ
  • [11.7.2013 19:09:48] QQ_Quadron: keskustellaanko täällä muka joskus tärkeämmistä aiheista?
    [11.7.2013 19:09:52] Ministeri: kommunismi
    [11.7.2013 19:09:57] sanemurzu: kommunismi
  • "jokainen täällä on mulkku" ~Rasvis
  • "tää koko chatti on neitsyita vaikka kuka vaan ois saanu vaikka kuinka paljon" ~Rasvis
  • "ei täällä kaikkia kiinnosta väitellä kunnolla ja perustein." ~Urpis
  • "aattelin tulla tarkastamaan että mikä meno täällä on ja kaikki vaan hieroo hiekkaisia pimppejään toisiaan vasten jostain semmosesta asiasta jolla ei ole paskankaan väliä" ~Rasvis saattaa hyvinkin olla totuuden jäljillä, mutta tuskinpa sentään, sillä eihän tuo lausahdus missään nimessä voi pitää paikkaansa.
  • "puuppichatti on sairastunut lödö- syöpään" ~Pintte. Vaikka onkin olemassa erillinen pelichatti, monet silti keskustelevat peleistä, erityisesti lödöstä, myös puuppichatissa.
  • "Puuppichat-juomapeli:
    - Ota shotti aina kun joku mainitsee Ostan Kangasta -miehen, käy pintte-tasolla tai marttyroi."
    ~ÄXXÄ
  • "Te ootte ihan homoja, mä haluun muuttaa pois teiän luota." ~PerunaCommando
  • "ei puhelun laatu ainakaan siitä parane että jokanen käy vuorotellen kysymässä että 'tapahtuuko täällä mitään' :D" ~sane
  • "jos täällä olis edes kaks ihmistä interaktaamassa oraalisesti niin ehkä tää sitte ei olis näin kuollu" ~sane
  • "vitun naiset pilaa aina kaiken" ~Jeppu
  • "tää on ainoa paikka, jossa voin purkaa itseäni" ~Quadron
  • "Puuppichatti on jees mutta suurissa määrissä haitallista" ~Vaxu
  • "täällä ei loppujen lopuks ole montaakaan jotka on kiinnostuneita hevosten sukuelimistä" ~SilliS
  • "tänään sarjassamme kaksi burgeria tapaamme kaksi burgeria" ~Rasvis
  • "puuppichatti on kaikille syöpää" ~Fiffe
  • [3.3.2015 20:51:31] Caba: tän chatin suola on kyl se et ihmiset riitelee aina välillä. ei tätä muuten jaksais
  • "joskus vuosia sitten mul oli sellainen fantasia, että pukeutuisin ranskalaiseksi sisäköksi ja olisin tän chätin tyyppien nussittavana" ~Quadron
  • ...tykkään tästä chatista
    ihan ku reaaliaikanen päiväkirja joka vittuilee takas" ~
    Bernhard
  • [17:32:23] Puuppis: aatella jos en ois ikinä saanu fiffelt viestii et joinaisin tähä skypejuttuun
    [17:32:28] Puuppis: mul ois varmaa gf auto ja työpaikka

Kuvia puuppichatin keskusteluista

Lue lisää

Lähteet

  1. Tosin tässä on hyvä muistaa, että tämähän sekä on että ei ole totta, kuten puuppaajien puhelukikkailu on aiemmin osoittanut. Onneksi tätä "aukkoa" ei ole paikattu (kiitos Microsoft, teette kerrankin jotain puoliksi oikein).
  2. Fiffen nettikaveri ja random jonneturri, joka jostain syystä oli se joka perusti chatin. Lisätietoja ei ole.
  3. ...vaikka sitä ei kyllä ihan helpolla uskoisi, ovat ne puuppaajat melko sairaita eläimiä loppujen lopuksi.
  4. Ainakin Puuppis. Joskus jopa Nano ja Bernhard.
  5. Kyllä, edes lainausmerkit eivät riitä hyvittämään sitä erehdystä, joka tässä on tehty. SinäTuubaPaskasta ja asiapuheesta ei voi puhua samassa yhteydessä ilman kieltosanaa.