FANDOM

 Tämä artikkeli on pysyvästi täysin suojattu.
Editoija

"Onko jokin tieto..."

Onko jokin tieto väärin? Tiedätkö kenties jotain, mitä wikistä vielä puuttuu? Käy toki käsiksi olemassaolevaan artikkeliin tai tee aivan uusi, jos aiheesta ei vielä sivua löydy.

On suositeltavaa...

  • ...että jos näet parannettavaa missä tahansa, korjaat sen.
  • ...kirjoittaa myös tiivistys muokkauksestasi edit summaryyn. Näin voit kertoa muille mikä muokkauksesi idea oli / selventää mistä on kysymys. Etenkin erityisen laajoja sisällönmuokkauksia tehdessäsi on hyvä muistaa perustella muokkauksesi jollain tavalla. Muokkausten tarkoitus on parantaa artikkelia, ja varsinkin uusien muokkaajien kohdalla syyni on tarkka merkityksettömien, ns. nollamuokkausten suhteen. Jos olet tekemässä useampaan artikkeliin samantyylisiä muutoksia, etkä ole varma niiden hyödyllisyydestä, asiasta kannattaa kysyä muiden mielipiteitä Q&A-sivulla.
  • ...että laajennat tynkäartikkeleita, jos sinulla on niihin oleellista lisättävää. Huomaathan kuitenkin, että tarkoitus on laajentaa artikkeleita, jotka on kategorisoitu tyngiksi; ei kaikkia lyhyitä artikkeleita.
  • ...olla luomatta hahmosivuja. Sen sijaan on hyvä koittaa luoda artikkeli itse soossista, jossa hahmo esiintyy ja vasta sitten kirjoittaa sinne kyseisestä hahmosta kuvaus / tietoa.
  • ...että käyt läpi muokatessasi tai luodessasi uutta artikkelia esimerkiksi suositeltuja artikkeleita ja niiden tekstiä raakamuodossa, jotta voisit paremmin ymmärtää wikin muokkaamisen eri keinoja ja kikkoja. Vaikka koko homma saattaa aluksi vaikuttaa ja tuntua hieman sekavalta, on hyödyllisiä muokkaustyökaluja silti hyvin esillä ja niiden käyttöön pääsee kyllä sisälle. Pelkästään vähän testaamalla, että miten muokkaus toimii, voi oppia jo paljon.
  • ...että uutta artikkelia luodessasi koitat kirjoittaa artikkelista useamman virkkeen pituisen. Minitynkiä voi pitää käytännössä merkityksettöminä muokkauksina, ja useiden minitynkien kirjoittamisesta saa banaania bannia.
  • ...että tarkistat videota lisätessäsi, onko kyseinen tekele jo valmiiksi wikissä. Videon lisäämisen ohessa on hakutyökalu, jolla voi koettaa hakea kyseistä videota tästä wikistä. Tuplakappaleet eivät toki tee pahaa, mutta ei niitä tarvitse turhan takia lisätä.
  • ...kirjoittaa mahdollisimman korrektia tietoa. Huumoria saa tottakai käyttää, ja kannustammekin käyttämään sitä, sillä emmehän me täällä mitään kukkahattutätejä ole, emmehän?
  • ...lisätä tietoa mahdollisimman kattavasti. Esimerkiksi puuppaajista on hyvä kirjoittaa hieman taustaa, historiaa sekä muuta (hauskaa) triviaa. On myös hyvä lisätä järkevissä määrin puuppaajiin liittyviä kuvia, heidän tekeleitään esimerkkivideoiksi (max. 8) kertomaan heidän tuotannostaan sekä artikkelin loppuun linkkejä YouTube-kanaville ja muille olennaisille sivuille. Vanhan tiedon lisäksi on hyvä lisätä uuttakin materiaalia, jos vain on mitä kirjoittaa. Hyviä esimerkkejä tähän kaikkeen löytyy vaikkapa Caban ja Rasviksen artikkeleista sekä muista suositelluista artikkeleista.

Lue lisää